Ridning i paddock, och lite kommunikation

Hejsan!
Har blivit mycket mer pepp på ridningen den senaste tiden. Vet inte riktigt varför. Troligtvis har det med vädret att göra, att det går mot ljusare tider och att allt annat är så bra för mig just nu.
Idag red jag i paddocken tillsammans med elin och lovisa. Underlaget var kasst, blött, tungt och jobbigt men vi kämpade på ändå! Det gick helt okej idag, han skötte sig men var dock lite svår att få i form. Kan bero på att vi inte hade några väggar att följa, det brukar ju vara lättare att ha väggar eller staket som stöd, men det var alldeles för blött eller slaskigt precis vid staketet så det gick inte att rida där, tyvärr. Men det fick gå ändå!
Övade lite på det jag gjorde på lektionen. Dvs att få in nosen lite mer på honom när vi går på volter, han måste bli lite mer böjd och så lite halter och övergångar.
.
Efter att jag ridit tog jag med honom ut i hagen, för nu har jag tänkt att vi ska stärka vår relation ytterligare! Jag ska ta det helt från början, för det behövs!
Jag tog med mig lina och hade han i grimma. Skulle försöka få honom att skritta på en volt runt om mig, precis som longering. Han förstod inte först, eller ville inte förstå. Men med tålamod och massa försök och beröm så gick det. Känns bra att han förstår mig och att han är villig att göra som jag säger. Vi gjorde detta några gånger, han fick gå några varv, jag berömde, kallade in honom till mig, gav honom lite godis och sedan fick han börja gå igen. Sedan ansåg jag att dagens träning var klar. Det är bäst att ta det lugnt nu i början, så lägger vi till lite mer nästa gång. Antagligen bara att han ska gå i andra varvet, får se hur det går. :)
Jag är i alla fall nöjd med honom! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0